onsdag 10 april 2019

Svenskodlad tobak eget snus.


Inspirerad av Stefan Sundströms bok ” Stefans lilla gröna” testade jag att dra upp ett 20 tal plantor 2014. Jag planterade ut dom i början av juni efter sista köldnätterna. Det gick över förväntan och de tog sej upp till  150–180 cm.

Jättefina plantor och stora blad tyvärr visste jag inte att dom var släkt med tomater skulle tjuvas och att blommorna skulle klippas bort, för att ge bladen maximal tillväxt. I Stefans bok står det om fermentering så givetvis följde jag de råden. Bladen lades på kartongskivor i ett uthus så man kunde vända och lufta dem varje dag innan de skulle träs upp på snören och torka. Det höll en vecka sen glömde jag bort dem. Det blev en rejäl mögelodling så de åkte i komposten.

2018 betydligt mer påläst och taggad. Drog upp plantor hemma på fönsterbrädet fick ut 60 plant i början av juli, någon månad försent jag vet. Sommaren blev fruktansvärt varm. Hälften överlevde hettan och snigelangreppen.

Tillräckligt många överlevde för att jag skulle kunna testa att bereda dom på ”riktigt”, bilder från det experimentet kommer senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar