fredag 16 augusti 2013

Svar från centerpartiet och Stabschef Lindström.

Ett trevligt svar från Centerpartiet:
"Hej!
Ursäkta mitt sena svar. Det har varit semestertider.
Jag tycker det låter jättebra och ett sådant här förslag bör kollas mer på.
Däremot är jag dålig på hur dessa sälj växter kan ta upp och handtera dessa miljögifter som finns där.
Det kanske ni vet mycket bättre. All kundskap som kan förmedlas till kommunen är bra. Jag tror inte det ska sopas under mattan, utan det är tänkt att de ska skala bort jorden. Berätta gärna mer om hur plantorna tar upp gifter mm.
Är det så att det fungerar att rena jorden är det toppen.
Så skicka gärna in den.
Mvh
Inga-Lill Andersson
Centerpartiet Karlskoga "
Eskil Erlandsson är en av de få politiker jag tycker det är kul att se på TV J ödmjuk och gammaldags.
Tyvärr har Inga-Lill fel, den giftiga jorden ska kapslas in för framtida generationer för att tas om hand av dem.
Jag hoppas det sätts en liten plakett på den " Detta är en present från såssialdemokraterna , hoppas Ni fixar det bättre än vi gjorde" .
Enligt Örebrouniversitet räknar man med att det finns 79.000 platser i Sverige som är kontaminerade så det blir ett väldig massa kapslar.
Stabschef vid Samhälls och byggnadsförvaltningen Martin Lindström har gjort en snabbutredning i frågan (Karlskoga Kuriren 16 augusti) och säjer att han har hört talas om att Salix kan rena jord ,vatten men att det inte fungerar på molekylär nivå (!) och att växterna i såfall (om det mot förmodan skulle fungera?) skulle innehålla så höga halter av PCB att inte värmeverket kan förbränna dom. Gör mej lite orolig, jag trodde man hade filter på värmeverket som tog hand om de gifter som eldas upp där.
Jag tror att jag ska kontakta Örebrouniversitet och se om dom vet mer. Jag är ju bara en fattig bonddräng som läser böcker, tidningar och googlar saker så jag är varken expert eller stabschef J
Jag förmodar att det kommer att ta ett tag att komma överens med den andre ägaren alternativt expropriera tomten. Nu när vi är med i EU har det blivit svårare att ta folks saker och hänvisa till "samhällsnytta".
Dom är lite kinkiga vad gäller frågan om äganderätt ute i Europa.
Nu behöver jag dock inte skicka in något förslag då ansvarig tjänsteman redan uttalat sej i frågan J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar