onsdag 7 augusti 2013

Salix på tomten där sagabio brann?

Utövar mina medborgeliga rättigheter genom nytt medborgarförslag : ) Mailade det till alla politiska partier utom Vänsterpartiet då jag inte hittade någon mailadress till dem. Som av en händelse sprang jag på en kille som är med i deras styrelse så han fick en kopia rakt i handen. Ska bli spännande att se om någon svarar och har någon åsikt.
"Salix på tomten där Saga bio brann ?
Jag önskar att kommunen utreder om det kan vara bättre och mer ekonomiskt att rena jord på biologisk väg istället för att täcka över och bokstavligen sopa problemet under mattan.
Salix plantor kan fås genom sponsring utan kostnad för kommunen.
Växtmaterialet skickas efter skörd till värmeverket för förbränning och kommer på detta sätt Karlskogas innevånare tillgodo, samt att vi får en "renare" stad.
Detta kan vara intressant för andra kommuner med liknande problem, Karlskoga blir en spjutspets genom att pröva biologisk rening.
Kostnaden för salix odling bör också jämföras med vad täckning av tomten skulle kosta.
Faller försöket väl ut kan vi plantera på ödetomter för värmeverket eller biogas, och samtidigt rena jorden från miljögifter. Enligt uppgift finns det andra områden tex baggängen där jorden är kontaminerad.
Som jag förstått det får vi inte odla energigrödor på mer jordbruksmark enligt EU direktiv.
Förslagets genomförande kan i förlängningen leda till nya " gröna" arbetstillfällen. Det finns även statliga bidrag att söka för odling av Salix i större skala.

Om det behövs kan jag hjälpa ansvarig tjänsteman med sak kunskap och sponsor kontakter givetvis helt ideellt.
Detta är ingen offert, det är ett medborgarförslag."
Salixskott ca 3 veckor, rotar sej på 8-10 dar när man sätter dom i vatten. 2,50:- st. hos kommersiella handlare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar